Av utlandspraktiknoordwijk - 2 augusti 2017 20:00

Det här blir mitt sista inlägg! Efter att ha väntat ut det värsta regnet blev det ett sista besök i Noordwijk och butiken. Det tog ett tag att packa, mest på grund av den stora speculaasformen som inte fick plats i resväskan. Den tejpades till slut fast utanpå väskan. Sedan var det dags att lämna rummet som jag har trivts väldigt bra i för att ta buss och tåg till flygplatsen.

Stort tack för att du har läst och följt min blogg! :)

Av utlandspraktiknoordwijk - 2 augusti 2017 19:41

Jag har länge velat åka till Delft och idag blev det äntligen av! Delft är främst känt för sitt karaktäristiska handmålade porslin i blåvitt, Delfts blauw. Även den kända konstnären Johannes Vermeer föddes och var verksam i Delft.

Idag var det marknad i stan. Det var en väldigt fin marknad med många intressanta gamla saker. Jag köpte bland annat en jättestor form i trä för speculaas (liknande pepparkakor). Tanten som sålde formen var jättegullig. När jag berättade att jag läste till bagare och konditor så cyklade hon hem och hämtade några konditoriböcker som hade tillhört hennes avlidna man och gav till mig!

Efter marknaden blev det ett besök på Vermeer centrum Delft som handlade om konstnären, hans omgivning, hur han arbetade med ljuset och använde sig av en fast färgpalett. Avslutningsvis blev det en snabbtitt på stadens östport i regnet.

Av utlandspraktiknoordwijk - 2 augusti 2017 18:05

Sista dagen på praktiken fick jag vara i chokladrummet under eftermiddagen! Vi karamelliserade hasselnötter som vi sedan snabbt särade på medan de var heta för att de inte skulle fastna i varandra. De ska doppas i choklad och florsocker och bli dekorationer på bakverk och praliner.

När arbetsdagen var avklarad fick jag med mig förklädet som jag har fått låna och som jag gillade väldigt mycket samt en påse med godsaker från butiken som jag fick vara med och välja ut! Sen tog vi en öl och jag sa hejdå till alla. Det kändes lite tråkigt att lämna, samtidigt som jag tycker att det ska bli skönt att komma hem igen. Det har varit fyra tuffa, men lärorika veckor!

Av utlandspraktiknoordwijk - 1 augusti 2017 21:33

Så här ser det ut varje morgon när jag har dekorerat klart bakelserna som jag är ansvarig för. Då packar jag dem enligt leveranslistan till de andra konditorierna och chauffören kommer och hämtar dem.

Mitt uppe i dekoreringen, bara någon halvtimme efter att vi har börjat, så har vi en minirast. Då väntar en namnmärkt kopp med kaffe eller te som någon har gjort i ordning och som dricks upp på stående fot. Koppen sparas sedan och finns att hämta påfylld till frukostrasten. Då sätter man sig på en plastpall och äter medhavda mackor. Klockan 11:30 har vi lunchrast. Då tar vi med varsin plastpall och sätter oss ute om det är fint väder och äter fler medhavda mackor.

Av utlandspraktiknoordwijk - 31 juli 2017 22:21

Idag har jag gjort massor av små sockrade marsipanbollar som används som dekoration till bakelser. Jag stod bredvid en tjej som var otroligt duktig på att jobba med marsipan som bland annat gjorde jättefina spindelmannen till tårtor.

Av utlandspraktiknoordwijk - 31 juli 2017 01:44

Idag tänkte jag skriva ett matigt inlägg. Marsipanen som jag fick lägga upp på första bilden symboliserar ingredienserna till maträtten boerenkorst (bondskorpa) som är husmanskost här. Kul idé tycker jag!

Sen vill jag passa på att berätta att jag saknar lagad mat! På praktikplatsen äts det bara medhavda mackor på både frukost- och lunchrasten. Mackor till lunch är vanligt i Nederländerna, även för skolbarn. Eftersom matlagningsmöjligheterna är begränsade på rummet så blir det tyvärr inte alltid lagad mat till middag heller. Jag var helt slut efter praktiken och somnade direkt när jag kom hem. Efter att ha sovit en stund orkade jag cykla till en bra ekologisk restaurang i Katwijk som har en hel del vegetariskt. Det var det värt :)

Av utlandspraktiknoordwijk - 30 juli 2017 19:37

Nu är jag inne på sista veckan. Jag har gjort krispbottnar till bakelser och glasstårtor och varit lite allt i allo idag. En sak som är lite jobbig här är kombinationen av att jag inte är så lång och att allt är så stort och högt då arbetsplatsen är anpassad till långa personer. När jag behöver stoppa in eller ut en elkontakt så måste jag be om hjälp för att jag inte ens når när jag hoppar. Ibland går det att hitta på andra lösningar, som att vira trasan runt en pinne för att nå att rengöra bortre delen av arbetsbänken. Jag jobbar ändå ofta stående på tå (det finns ingen pall) och får sträcka på mig varje gång jag till exempel ska öpnna och stänga kranen. Förutom att allt känns lite tyngre, så har jag ofta ont i nacke och axlar när jag kommer hem från praktiken.

Av utlandspraktiknoordwijk - 28 juli 2017 23:08

Idag åkte jag till Zaanse Schans, som ligger vid staden Zaandam och ganska nära Amsterdam. Det påminner lite om Skansen med idylliska hus och väderkvarnar och gamla hantverksbodar. I träskoverkstaden fick man se hur träskor tillverkas och titta på en kul samling träskor i museumdelen. Jag passade även på att prova ett par träskor som faktiskt var riktigt sköna! Det var också intressant att få gå in i en väderkvarn som malde kryddor och få reda på lite historia. Det fanns även ett osthus med provsmak, ett litet chocolateri och ett jättemysigt gammalt bageri/godisaffär med en fin samling gamla bakformar. Zaanse Schans var ganska turistigt med mycket folk trots regn, men ändå mysigt och välgjort.
Det blev även ett litet besök i Zaandam som var den närmsta staden. Den hade väldigt häftig arkitektur som gjorde att staden kändes lekfull och inbjudande.