Direktlänk till inlägg 22 juli 2017

Dag 19 (torsdag)

Av utlandspraktiknoordwijk - 22 juli 2017 18:52

Idag var jag i glassrummet. Jag fick göra ungefär samma saker som förra veckan (skrapa ur vaniljkorn ur vaniljstänger, separera äggula, diska, desinfektera och torka byttor, dela puréer, mixa massor och hälla över i hinkar med lagom mängd att hälla i glassmaskinen), men jag fick även väga upp en del och fick en bättre inblick av processen.

Så här gjorde vi vaniljglass: Mjölk, grädde, mjölkpulver, socker, glykos, vanilj och salt och värmdes till ca 30°C. Smör tillsattes och värmdes till 40°C. Sedan tillsattes socker och emulgeringsmedel och värmdes till 50°C. Till sist värmdes socker, stabilisator och äggula ihop till 70-75°C och blandades i så att den slutliga temperaturen blev 85°C och det hade skett en pastörisering. Då var massan är redo att snabbt kylas ner. Nästa dag mixas glassmassan och körs till lagom konsistens under omrörning i glassmaskinen innan den fryses ner.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av utlandspraktiknoordwijk - 2 augusti 2017 20:00

Det här blir mitt sista inlägg! Efter att ha väntat ut det värsta regnet blev det ett sista besök i Noordwijk och butiken. Det tog ett tag att packa, mest på grund av den stora speculaasformen som inte fick plats i resväskan. Den tejpades till slut f...

Av utlandspraktiknoordwijk - 2 augusti 2017 19:41

Jag har länge velat åka till Delft och idag blev det äntligen av! Delft är främst känt för sitt karaktäristiska handmålade porslin i blåvitt, Delfts blauw. Även den kända konstnären Johannes Vermeer föddes och var verksam i Delft. Idag var det ma...

Av utlandspraktiknoordwijk - 2 augusti 2017 18:05

Sista dagen på praktiken fick jag vara i chokladrummet under eftermiddagen! Vi karamelliserade hasselnötter som vi sedan snabbt särade på medan de var heta för att de inte skulle fastna i varandra. De ska doppas i choklad och florsocker och bli dekor...

Av utlandspraktiknoordwijk - 1 augusti 2017 21:33

Så här ser det ut varje morgon när jag har dekorerat klart bakelserna som jag är ansvarig för. Då packar jag dem enligt leveranslistan till de andra konditorierna och chauffören kommer och hämtar dem. Mitt uppe i dekoreringen, bara någon halvtimme...

Av utlandspraktiknoordwijk - 31 juli 2017 22:21

Idag har jag gjort massor av små sockrade marsipanbollar som används som dekoration till bakelser. Jag stod bredvid en tjej som var otroligt duktig på att jobba med marsipan som bland annat gjorde jättefina spindelmannen till tårtor. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards