Alla inlägg under juli 2017

Av utlandspraktiknoordwijk - 31 juli 2017 22:21

Idag har jag gjort massor av små sockrade marsipanbollar som används som dekoration till bakelser. Jag stod bredvid en tjej som var otroligt duktig på att jobba med marsipan som bland annat gjorde jättefina spindelmannen till tårtor.

Av utlandspraktiknoordwijk - 31 juli 2017 01:44

Idag tänkte jag skriva ett matigt inlägg. Marsipanen som jag fick lägga upp på första bilden symboliserar ingredienserna till maträtten boerenkorst (bondskorpa) som är husmanskost här. Kul idé tycker jag!

Sen vill jag passa på att berätta att jag saknar lagad mat! På praktikplatsen äts det bara medhavda mackor på både frukost- och lunchrasten. Mackor till lunch är vanligt i Nederländerna, även för skolbarn. Eftersom matlagningsmöjligheterna är begränsade på rummet så blir det tyvärr inte alltid lagad mat till middag heller. Jag var helt slut efter praktiken och somnade direkt när jag kom hem. Efter att ha sovit en stund orkade jag cykla till en bra ekologisk restaurang i Katwijk som har en hel del vegetariskt. Det var det värt :)

Av utlandspraktiknoordwijk - 30 juli 2017 19:37

Nu är jag inne på sista veckan. Jag har gjort krispbottnar till bakelser och glasstårtor och varit lite allt i allo idag. En sak som är lite jobbig här är kombinationen av att jag inte är så lång och att allt är så stort och högt då arbetsplatsen är anpassad till långa personer. När jag behöver stoppa in eller ut en elkontakt så måste jag be om hjälp för att jag inte ens når när jag hoppar. Ibland går det att hitta på andra lösningar, som att vira trasan runt en pinne för att nå att rengöra bortre delen av arbetsbänken. Jag jobbar ändå ofta stående på tå (det finns ingen pall) och får sträcka på mig varje gång jag till exempel ska öpnna och stänga kranen. Förutom att allt känns lite tyngre, så har jag ofta ont i nacke och axlar när jag kommer hem från praktiken.


Av utlandspraktiknoordwijk - 28 juli 2017 23:08

Idag åkte jag till Zaanse Schans, som ligger vid staden Zaandam och ganska nära Amsterdam. Det påminner lite om Skansen med idylliska hus och väderkvarnar och gamla hantverksbodar. I träskoverkstaden fick man se hur träskor tillverkas och titta på en kul samling träskor i museumdelen. Jag passade även på att prova ett par träskor som faktiskt var riktigt sköna! Det var också intressant att få gå in i en väderkvarn som malde kryddor och få reda på lite historia. Det fanns även ett osthus med provsmak, ett litet chocolateri och ett jättemysigt gammalt bageri/godisaffär med en fin samling gamla bakformar. Zaanse Schans var ganska turistigt med mycket folk trots regn, men ändå mysigt och välgjort.
Det blev även ett litet besök i Zaandam som var den närmsta staden. Den hade väldigt häftig arkitektur som gjorde att staden kändes lekfull och inbjudande.

Av utlandspraktiknoordwijk - 24 juli 2017 20:19

Texel är en ö i nordvästra Nederländerna som är ett väldigt omtyckt semestermål. Det var helt fullbokat på hela ön, så det fick bli en dagsutflykt fastän tanken var att spendera hela helgen där. Det hade inte skadat med mer tid, då det fanns mycket kvar att se och göra när jag tog dagens sista färja tillbaka. Det jag hann se var en rosa sjö som var ett naturfenomen orsakat av bakterier, den största staden den Burg, ett chocolaterie som använde sig av råvaror från ön (getmjölk, björnbär, havtorn, granlikör mm) och ett vackert naturreservat. Reservatet låg på öns västra sida och ett sätt att ta sig in var via en trappa. Vid storm blir hela området täckt av vatten, vilket gör naturen väldigt speciell. Naturreservatet är ett rekreationsområde för många olika sorters fåglar, vilket gör det populärt bland fågelskådare och naturfotografer.

Av utlandspraktiknoordwijk - 24 juli 2017 18:41

Igår skrev jag en glassbeskrivning så idag tänkte jag skriva en sorbetbeskrivning:
Vi blandade vatten, socker och glykos som vi värmde till 70°C. Sedan tillsatte vi mer socker och stabilisator och värmde massan till 85°C. Den blandades slutligen med puré och kyldes ner.
Efter praktiken blev det en liten cykelutflykt till Noordwijkerhout. Den lilla byn imponerade med både ekoaffär och en butik med baktillbehör. Det blev några annorlunda kakformar och vägen hem gick delvis genom dynerna. Där växte det havtorn (som jag idag har gjort sorbet på och lärt mig heter duindoorn på Nederländska, vilket betyder dyntagg)!

Av utlandspraktiknoordwijk - 22 juli 2017 18:52

Idag var jag i glassrummet. Jag fick göra ungefär samma saker som förra veckan (skrapa ur vaniljkorn ur vaniljstänger, separera äggula, diska, desinfektera och torka byttor, dela puréer, mixa massor och hälla över i hinkar med lagom mängd att hälla i glassmaskinen), men jag fick även väga upp en del och fick en bättre inblick av processen.

Så här gjorde vi vaniljglass: Mjölk, grädde, mjölkpulver, socker, glykos, vanilj och salt och värmdes till ca 30°C. Smör tillsattes och värmdes till 40°C. Sedan tillsattes socker och emulgeringsmedel och värmdes till 50°C. Till sist värmdes socker, stabilisator och äggula ihop till 70-75°C och blandades i så att den slutliga temperaturen blev 85°C och det hade skett en pastörisering. Då var massan är redo att snabbt kylas ner. Nästa dag mixas glassmassan och körs till lagom konsistens under omrörning i glassmaskinen innan den fryses ner.

Av utlandspraktiknoordwijk - 19 juli 2017 20:37

Idag är det väldigt varmt (28°C )och kvavt! Jag har hjälpt till med att sätta ihop olika tårtor och bakelser. Vi fick sluta en timme tidigare eftersom det skulle filmas till ett tv-inlägg på eftermiddagen. Den timmen blev en välbehövlig siesta.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards